Over WoerdenWijzer

WoerdenWijzer is onderdeel van gemeente Woerden. Op deze website vind u alle vrij toegankelijke hulp en ondersteuning in onze gemeente op het gebied van o.a. hulpmiddelen, huishoudelijke hulp, schulden, mantelzorg, jeugdhulp en jeugdzorg. Vrij toegankelijke hulp betekent dat u deze hulp zelf kunt aanvragen bij een organisatie, zonder dat u daarvoor een indicatie of verwijzing nodig heeft.

Wat is WoerdenWijzer?

U kunt bij WoerdenWijzer terecht met al uw vragen over zorg en welzijn, jeugd en gezin, wonen en vervoer, geld en recht, werken en leren en meedoen. WoerdenWijzer is onderdeel van gemeente Woerden. WoerdenWijzer bestaat uit 2 onderdelen: 

  1. De website www.woerdenwijzer.nl
  2. Een team experts binnen het sociaal domein van gemeente Woerden. 

Wat kan ik doen op deze website?

1. Informatie vinden over uw hulpvraag

Op deze website vindt u informatie over veel onderwerpen, zoals geldzaken, zorg, opvoeding en hulpmiddelen. U kunt:

2. Passende hulp vinden, aangeboden door vrijwilligers of professionals

Op deze website vind u een overzicht van organisaties, vrijwilligers en professionals die u kunnen helpen.

  • U kunt zelf contact opnemen met de organisatie die het beste bij uw situatie past, zonder dat u eerst via de gemeente hoeft te gaan. 
  • Weet u niet zeker welke hulp u nodig heeft? Dan kunt u een persoonlijk plan invullen, of direct contact opnemen met WoerdenWijzer
3. Uw hulpvraag helder maken door een persoonlijk plan in te vullen

Weet u niet precies welke hulp u nodig heeft? Dan kunt u een persoonlijk plan invullen. Dit helpt om uw situatie duidelijk op papier te zetten, zodat u beter kunt uitleggen wat u nodig heeft. Dit plan kunt u later bespreken met uw contactpersoon (casemanager) van WoerdenWijzer. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht, maar kan wel helpen in het gesprek met uw casemanager.

> Download het formulier voor een persoonlijk plan

4. Een vraag stellen aan iemand die meedenkt

Soms is het fijn als iemand met u meedenkt. U kunt hiervoor bellen of mailen met WoerdenWijzer. De medewerkers van de Toegang staan u graag te woord. 

Heeft u liever persoonlijk contact?

  • Dan kunt u met uw vraag binnenlopen bij een informatiepunt in uw wijk. Hier zijn mensen aanwezig die u advies kunnen geven, en meedenken over de beste oplossing voor uw situatie. Koffie en thee staan gratis voor u klaar. Vind een informatiepunt.
  • De welzijnscoaches zijn er om u te helpen uw hulpvraag duidelijk te krijgen. En te kijken of er in de gemeente initiatieven en activiteiten zijn, die u kunnen helpen.
  • Ook kunt u contact zoeken met een onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO). De OCO helpt u om uw hulpvraag duidelijk te krijgen. En welke hulp of ondersteuning u nodig heeft. En waar u die hulp of ondersteuning kunt vragen.
5. Aanmelden bij WoerdenWijzer met het verzoek om ondersteuning

Heeft u hulp nodig en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u zich via de website aanmelden bij WoerdenWijzer. Het team van WoerdenWijzer neemt dan contact met u op om samen te kijken wat er nodig is en hoe zij u het beste kunnen helpen.

Aanmelden bij WoerdenWijzer

 

Hoe kan WoerdenWijzer mij helpen?

WoerdenWijzer heeft naast deze website ook uit een team experts dat klaarstaat om u te helpen. Als u op de website niet kunt vinden wat u zoekt, kunt u via de telefoon of e-mail contact opnemen met WoerdenWijzer. Als u liever heeft dat wij contact met u opnemen, kunt u een formulier invullen. Wij zorgen dat u een contactpersoon krijgt, die samen met u op zoek gaat naar de juiste antwoorden, tips, oplossingen of ondersteuning. 

  • Heeft u hulp nodig bij (jeugd)zorg en ondersteuning? De casemanagers of de welzijnscoaches van WoerdenWijzer onderzoeken welke ondersteuning voor u geschikt is.

  • Heeft u financiële problemen of hulp nodig bij uw schulden? Dan kunt u een gesprek krijgen met één van onze consulenten van Schuldhulpverlening.

  • Heeft u vragen over zaken als inkomen, (bijzonder) bijstand of collectieve zorgverzekeringen? Dan verwijzen we u door naar Ferm Werk.

Neem contact op met WoerdenWijzer

Wat gebeurt er na het eerste contact met WoerdenWijzer?

1. U wordt doorverwezen naar het juiste team

Blijkt tijdens het het eerste contact met de Toegang van WoerdenWijzer dat er meer onderzoek nodig is, om uw vraag te benatwoorden? Dan zetten wij uw vraag door naar het team dat het beste bij uw situatie past. U krijgt altijd één vaste contactpersoon die u begeleidt tijdens het hele proces.

  • Team Jeugd & Gezin
    Dit team van casemanagers helpt u met vragen over opvoeding, gedragsproblemen bij uw kinderen of gezinsproblemen.

  • Sociaal Team - Wmo
    Dit team van casemanagers helpt u met zaken zoals dagbesteding, begeleiding, of hulp in huis. Ze kunnen ook mantelzorgondersteuning bieden en helpen met hulpmiddelen.

  • Sociaal Team - Schuldhulpverlening
    Dit team van consulenten ondersteunt u bij geldproblemen of schulden. Ze helpen met budgetbeheer of verwijzen u door naar andere instanties voor specialistische hulp.

2. Het onderzoek door uw casemanager of consulent

Als u aankomt bij het juiste team maken we een afspraak voor een gesprek. Meestal een huisbezoek bij u thuis (Wmo/Jeugd) of gesprek op het gemeentehuis (SHV). Tijdens dit gesprek bespreekt een casemanager/consulent samen met u welke hulp of ondersteuning u nodig heeft.

Tips voor een goed gesprek:

  • Bedenk vooraf wat u weer wilt kunnen, zoals 'Ik wil weer zelfstandig bij mijn zus op bezoek kunnen'.
  • Denk alvast na over mogelijke oplossingen om weer te kunnen doen wat u wilt, en wie in uw omgeving u daarbij kan helpen.
  • Nodig iemand uit om bij het gesprek aanwezig te zijn. Zoals een familielid, vriend of uw mantelzorger. U kunt ook gratis ondersteuning vragen van een onafhankelijke cliëntondersteuner voor het voorbereiden van het gesprek. 
  • Weet u niet zeker welke hulp u nodig heeft? Dan kunt u als voorbereiding een persoonlijk plan (Wmo/Jeugd) invullen. Dit is niet verplicht, maar het kan u wel helpen tijdens het gesprek.

Tijdens de periode van het onderzoek wordt u op de hoogte gehouden door uw casemanager/consulent. U hebt regelmatig contact, zodat u altijd weet waar uw casemanager/consulent mee bezig is.