Als je in een noodsituatie zit, krijg je soms voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning. Dit noemen we urgentie. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Omdat alle woningen zo eerlijk mogelijk verdeeld moeten worden, wordt er per situatie gekeken wat mogelijk is. Een urgentie is 6 maanden geldig.
Het Vierde Huis verzorgt de urgentie-aanvragen voor de gemeente. Zij kijken of je voldoet aan de regels en of je situatie past bij de regeling.
Als je aan de algemene voorwaarden voldoet, willen we graag weten wat je (nood)situatie is. Check eerst in de Urgentiewijzer of je een urgentie kan aanvragen. Daarna plan je een kansadviesgesprek met Het Vierde Huis waarin ze je aanvraag bespreken. Dit gesprek is telefonisch en kost niets. Daarna kan je de Urgentiewijzer opnieuw doorlopen en de urgentie aanvragen. Een urgentie-aanvraag kost € 150,00. Je betaalt dit voor de aanvraag (legeskosten), ook als daar uitkomt dat je geen urgentie krijgt.
Let op! Vraag een urgentieverklaring zelf aan. Op internet bieden organisaties aan dit voor je te doen – tegen betaling. We raden dit af. Een aanvraag duurt op die manier even lang, maar je betaalt er wel extra voor.